read-it

Alla inlägg under maj 2013

Av Angel & Devil - 17 maj 2013 17:22

 

Efter att tretton solsystem erövrats bröt ett galaktiskt krig ut. Jorden förlorade och den då betydligt mindre befolkningen isolerades. Den enda utomjordiska ras som överlevde var vrenerna. Vrenerna fångades och tränades för strid.
Hundratals är senare hittar femtonåriga Anya en döende vren och tvingar den att svära ägareden. Vad hon inte inser är att från och med den stunden finns det ingen återvändo. Anya dras in i värld full med bedragare, mördare och måste förhindra att ytterligare ett galaktiskt krig inträffar.


Jag gillar vrenerna, även om de i min fantasi ser ut som jättestora grävlingar. Jag gillar delvis konceptet om andra världar och galaktiska krig. Det var de enda bra sakerna jag kunde komma på om den här boken.
Huvudpersonen är stundtals väldigt irriterande. Alla karaktärer är mer eller mindre irriterande. Jag blir irriterad på den boken överhuvudtaget. Uttrycket "Rymdars" används alldeles för ofta och jag fick en stor lust att kasta boken i väggen (tur att jag inte gjorde det eftersom boken inte är min).

På sidan 70 kommer det helt plötsligt in att huvudpersonen har en gåva. Sidan 70!! Är inte det något som man brukar berätta i början?! Sedan står det att gåvan är en bieffekt efter ett experiment, ingenting mer. Ingenting om hur det är att leva med gåvan, eller hur många som har den.

Vren får   /10.

Och nej, jag kommer inte att läsa fortsättningen. Det skulle vara en bestraffning.

/Devil


Av Angel & Devil - 14 maj 2013 15:50

Bok 1


De utvalda börjar andra året på gymnasiet. Ju längre tid som går, desto mer uppenbart blir det att någonting är väldigt fel i Engelsfors. Sommarvärmen är olidlig, skogen dör och de utvalda får allt fler tecken på att demonerna är närmare än någonsin. Hotet kommer från ett håll ingen hade kunnat förutse...

 

Wow! Eld är minst lika bra som Cirkeln. Det är det enda som går att säga utan att fullkomligen avslöja hela handlingen.

Karaktärerna är ännu djupare än förut (trodde inte ens att det var möjligt), ingenting är förutsägbart och den är olidligt spännande. Händelserna avlöser varandra, det blir aldrig tråkigt och det går heller inte för snabbt. Det känns som om författarna har planerat hela boken och det känns rätt skönt. Inget velande eller onödiga händelser.

Tyvärr släpps inte Nyckeln, den sista boken, förrän i slutet av detta år. Beklagligt, men inget man direkt kan göra någonting åt (förutom att läsa Cirkeln och Eld om och om igen ).

Eld får   utav 10.

/Devil


Av Angel & Devil - 11 maj 2013 13:40

Egentligen hade jag inga tankar på att skriva en recension om Cirkeln. Jag hade tänkt skriva om De Utvalda: Hemligheternas rike, men där stoppade Angel mig. Tydligen var det "hennes serie" att recensera. Då gick jag biblioteket för att låna en ny bok. Givetvis lyckades jag hitta den sämsta boken jag har läst på länge (passande att jag glömde den i skåpet nu när vi ska vara lediga i 6 dagar ). Så varför inte läsa om Cirkeln och Eld? 

 

Minoo, Anna-Karin, Linnéa, Vanessa, Elias, Rebecka och Ida går första året på Engelsfors gymnasium. Vad de inte vet är att de är de utvalda, som ska stoppa ondskan för att ta över världen. En natt, då månen är blodröd, förs de utvalda till en övergiven nöjespark där de får veta att utan varandra kommer de inte att överleva. Gruppen upptäcker sina fantastiska krafter, men är det redan för sent? Kommer de onda demonerna krossa de utvalda och ta över världen?


Ja, den där beskrivningen av handlingen säger egentligen ingenting. Cirkeln är en stark bok och karaktärerna känns otroligt levande på något sätt. De är komplicerade men samtidigt enkla, precis som riktiga personer (ett enormt stort plus för det). Jag blev inte helt såld på Cirkeln första gången jag läste den, men nu förstår jag inte riktigt hur jag kunde känna så.
Att boken är på svenska och inte har översatts är helt fantastiskt. Jag har längtat efter en svenskskriven bok som tvärtemot engelskskrivna böcker inte är halvt förvirrande för att översättaren själv inte förstått. Böcker är alltid bäst på sitt originalspråk. 

Betyg:

Det högsta jag kan ge en bok som den här. Hungerspels-trilogin är den enda som verkligen förtjänar en 10, den spelar i en egen liga. Och ett minns för att det aldrig skrivs ur Idas perspektiv.

/Devil


Presentation


Hej! Vi är två tjejer som älskar att läsa. Vi startade bloggen för att dela med oss av tankar kring böcker. Vi skulle bli glada om du vill komma med tips och ideér. Hoppas att ni gillar bloggen!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du hit?
 Sökte på Google
 Via Bloggplatsen
 Via en kommentar
 En kompis berättade för mig
 Klickade på Slumpa blogg
 Via en länk

Senaste inläggen

Kategorier

Kontakt

 

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards